Publicitat
Publicitat

L’AMPA Samuntada consolida el ‘BiciBús’, un nou sistema per anar a l’escola en bici i en grup Les famílies d'aquest centre de la Creu ALta també han organitzat dues 'línies' de l'anomenat Bus a Peu

BiciBus

El BiciBús, al seu pas per la Gran Via, just abans d’arribar a l’Escola Samuntada | Cedida

MARC SABATER | Les mesures de mobilitat que s’han hagut d’habilitar aquest curs per garantir la distància de seguretat a l’entrada i la sortida dels centres docents han accelerat el debat sobre com han de ser ens entorns i els camins escolars i els perjudicis que suposen els cotxes, tan a nivell de salut com de contaminació atmosfèrica i acústica. Enmig d’aquest debat, l’AMPA de l’Escola Samuntada, a la Creu Alta, ha importat a Sabadell dos sistemes d’accés a l’escola que conjuminen la sostenibilitat, la seguretat i autonomia dels alumnes. Es tracta del Bicibús i del Bus A Peu. Aquestes dues fórmules es van començar a implantar just abans de les vacances de Nadal com a prova pilot. La intenció dels seus impulsors era aplicar-los un cop per setmana, però en el cas del BiciBús, l’èxit ha estat tal que des del primer moment s’ha dut a terme cada dia.

BiciBus

Els usuaris del Bus a Peu | Cedida

El BiciBús i el Bus A Peu fomenten anar a l’escola en grup i, com la seva nomenclatura indica, en bici o caminant. Funcionen com si fossin línies de bus convencional, és a dir, amb uns recorreguts marcats i unes parades fixes en les quals es van sumant famílies. En el cas del BiciBús hi ha una línia, entre la plaça Creu Alta i el Samuntada passant per l’avinguda Onze de Setembre i el carrer Vilarrúbias: mentre que el Bus A Peu proposa als seus usuaris dos recorreguts que uneixen la plaça de Catalunya i la plaça d’Espanya amb l’escola, situada just al costat de la Torre de l’Aigua. En aquest darrer cas, però, la iniciativa “està costant una mica més”, admet Eduard Mellado, pare de l’escola i membre de la comissió de Camí Escolar de l’AMPA, probablement perquè aquest curs les famílies disposen de 20 minuts per entrar  –de forma que ho puguin fer esglaonadament per evitar aglomeracions– i “això fa que no passi res si perds el Bus a Peu”.

Autogestió

La idea dels dos sistemes és que les famílies puguin deixar els petits i petites a la parada que els caigui més a prop de casa, amb la seguretat que arribaran a l’escola, ja sigui caminant i en bici, acompanyats pels tutors que controlen el grup cada dia. Per gestionar-ho tot plegat, a més d’establir els recorreguts, l’AMPA ha creat dos grups de Telegram a través dels quals les famílies s’autogestionen. Si la idea l’adoptessin d’altres escoles, a més, es podria crear una xarxa en què alguns trams de recorregut fossin compartits, optimitzant tot el sistema. De moment, l’Escola Joanot Alisanda ha incorporat fa uns dies, dues rutes de Bicibús i tres rutes de Bus A Peu.

La línia de BibiBus del Samuntada té de 20 a 25 usuaris diaris, entre nens i adults. El fet que circulin en un grup compacte i organitzat garanteix la seguretat. “La majoria de conductors ens respecten  i alguns fins i tot baixen la finestreta per preguntar-nos què fem i felicitar-nos“, explica Mellado. A més de fomentar l’autonomia dels petits, la fórmula incorpora molts d’altres valors perquè, per exemple, “és habitual que els nens més grans protegeixin els petits, posant-se a l’esquerra per tal que estiguin més segurs,  o que s’afanyin de bon matí per no perdre el bus”.

I, sobretot, “els petits i petites comproven que és possible arribar a l’escola en bici, cosa que fa uns anys era impensable”. Per facilitar els desplaçaments sobre dues rodes, l’Escola Samuntada ha habilitat dos aparcaments interiors, en els quals es poden deixar les bicis amb total seguretat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.