Publicitat
Publicitat

La companyia sabadellenca Engruna Teatre aborda el tema dels refugiats en el seu nou espectacle 'Sopa de pedres', que es presenta a LaSala, apropa al públic familiar la problemàtica de com rebem els nouvinguts

Sopa de Pedres Engruna Teatre

L’Alma és la protagonista de ‘Sopa de pedres’ | (c) Engruna Teatre

MARC SABATER | La companyia sabadellenca Engruna Teatre presenta aquest proper diumenge (18.00) el seu darrer espectacle, Sopa de pedres, a LaSala Teatre, on l’ha estat preparant aquestes últimes setmanes i on l’ha testejat en funcions escolars aquests últims dies. Sabadell es convertirà així en la primera ciutat on es pot veure la nova creació de la formació, a l’espera de la seva estrena oficial prevista el proper març en el marc de la Mostra d’Igualada. Anna Farriol i Júlia Santacana protagonitzen la proposta, que ha dirigit Mireia Fernàndez. 

Partint del conte Sopa de pedres, el nou espectacle d’Engruna s’endinsa en el terreny dels refugiats, és a dir, de totes aquelles persones que per les causes que sigui han de marxar de casa seva i anar a d’altres llocs on no són ben rebudes. “En un principi ens van fixar en el conte original però el fet que l’acció passi en un país en guerra ens semblava que ens quedava molt lluny així que van començar a desenvolupar-lo i, ben aviat, vam topar amb les circumstàncies dels refugiats”, explica la directora de l’espectacle. Arribats a aquest punt, el repte va ser “no caure en tòpics” i la forma de superar-lo va trobar-se a través d’una extensa documentació, que inclou fins i tot trobades amb persones refugiades.

D’aquest procés en surt un espectacle amb moltes capes i, per tant, apte per a tots els públics. “Els adults hi trobaran una reflexió crítica sobre què fem els europeus amb els refugiats”, diu Mireia Fernández, mentre que els nens es quedaran amb l’argument, protagonitzat per l’Alma, una nena que ha de fugir del seu país cap a Europa i va a parar a un lloc on tothom li tanca la porta. “Després de tenir un somni premonitori, l’Alma pensa en fer una cosa de profit, que no és més que una sopa amb tres pedres que simbolitzen els seus origens, la seva família i l’experiència que permet convertir dificultats en oportunitats”, avança Fernández.

Lectures apart, tothom hi trobarà un espectacle ple d'”universos i imatges poètiques boniques” que, com totes les produccions d’Engruna, veu de tècniques i estils ben diferents, des del teatre de gest o objectes fins les ombres xineses passant per l’audiovisual, la música… Una bona mostra és la protagonista, Alma, una titella amb la qual els petits empatitzaran de seguida. “Ha estat un treball diferent i molt maco. Tota la companyia hi ha posat molta responsabilitat i molt amor i estem satisfets d’haver fet una feina honesta i bonica“, valora la directora.

Un espai cabdal

Com és una constant en la història d’Engruna Teatre, LaSala Teatre ha desenvolupat un paper molt important en la gènesi d’aquesta nova proposta. La companyia hi ha efectuat una residència tècnica i un test general de l’espectacle, tant amb les funcions escolars d’aquests últims dies com amb la funció de diumenge. Amb aquestes i algunes altres actuacions previstes en les properes setmanes, Engruna acabarà de perfilar la proposta i l’estrenarà, oficialment, a la Mostra d’Espectacles Infantils i Juvenils d’Igualada del proper març. “Tenir LaSala al costat de casa és un autèntic privilegi i per nosaltres s’ha convertit en un enclau habitual”, explica Mireia Fernández.

Malgrat ser de Sabadell, la companyia no té la sensació que els espectadors l’identifiquin amb la ciutat o tingui el segell de teatre sabadellenc, probablement perquè “els grups d’escena familiar es mouen tant que la gent no els ubica”. Tampoc és l’únic cas i de totes formes “la col·laboració amb LaSala i el fet que pràcticament tots els espectacles s’hagin presentat en aquest espai fa que ens sentim molt be amb la ciutat“, conclou Fernández.

Leave a Reply

Your email address will not be published.