Sabadell es rendeix, un cop més, a ‘Els Pastorets’ Joventut de la Faràndula i Teatre Sant Vicenç converteixen la ciutat en la "capital mundial" de l'obra

Pastorets Teatre Sant Vicenç

‘Els Pastorets’ del Teatre Sant Vicenç | (c) Centre Parroquial Sant Vicenç

Els Pastorets tornen a casa per Nadal. I aquest any, en el qual l’obra de Josep M. Folch i Torres celebra el centenari de la seva estrena, no serà una excepció, ben al contrari. La ciutat serà un dels centres neuràlgics de la celebració de l’aniversari, amb la representació d’Els Pastorets del Centenari, que es fa fer el dia 23 de desembre i amb l’acte central de celebració a nivell català, que va acull La Faràndula el dia 24 de desembre amb la presència de la presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell. Però, sobretot, amb els dos muntatges que, un cop més, i ja fa més de 40 anys, n’ofereixen a la ciutat la Joventut de la Faràndula i el Centre Parroquial Sant Vicenç.  Sabadell és l’únic municipi de Catalunya on les aventures d’en Lluquet i en Rovelló es poden veure per partida doble. I després que el muntatge conjunt hagi sepultat definitivament la inútil rivalitat que fa uns anys hi havia entre farandulers i creualtencs, “ara ja es pot dir, definitivament, que som la capital mundial d’Els Pastorets“, com va afirmar l’alcalde Juli Fernández al final de la funció commemorativa.

La Joventut de la Faràndula va estrenar la seva proposta el cap de setmana passat, una data inusualment avançada en el calendari que obeeix a les necessitats del Teatre La Faràndula, on aquest grup actua des del 1947. La formació oferirà vuit funcions fins el 15 de gener. Al Teatre Sant Vicenç es mantenen fidels a la tradició que estableix que Els Pastorets s’han d’estrenar el 26 de desembre i aquest Sant Esteve tornaran a pujar a l’escenari del carrer Montllor i Pujalt, a la Creu Alta, per fer-ne una desena de passis fins el 29 de gener.

“Aquest és el meu tercer i últim any al capdavant d’aquest muntatge”, explica Albert González, el director de la proposta farandulera. González va agafar les regnes del buc insígnia de l’entitat la temporada 2013/14 i ja llavors va comprometre’s per tres anys per donar el seu toc personal a un muntatge tant tècnicament complicat que permet poques innovacions. “És un espectacle que t’has d’agafar amb unes limitacions perquè, lògicament, no pots canviar l’escenografia i el text és el que és. Per això, en aquest context, he anat fent coses, sobretot en el camp de la interpretació”, explica el director.

Després que el primer any centrés els seus esforços en renovar la banda sonora i que l’any passat es concentrés en incrementar la nòmina de pastors incorporant les famílies del Taller de Teatre Infantil i a reincorporar l’escena Buscant Posada, que s’havia suprimit, aquest cop Albert González ha treballat especialment el tema dels dimonis, un dels atractius de totes les produccions d’Els Pastorets. Per això s’ha augmentat el nombre de fogainers fins a una trentena, s’ha renovat el vestuari dels Pecats Capitals (amb unes màscares noves que simbolitzen l’animal al que s’associa cada pecat) i s’ha ‘estrenat’ un nou Llucifer, al qual dóna vida l’actor Ferran Vidal. “Feia 15 anys que no renovàvem els dimonis i ja tocava“, sintetitza.

Una altra novetat del muntatge de la Joventut de la Faràndula és que s’han tornat a doblar els personatges principals després d’uns anys en què es va apostar pel repartiment únic. “És una forma que la temporada de Pastorets sigui més assumible”, reconeix l’artífex de l’espectacle. D’aquesta forma Marc Granado i Marc Solé s’alternen en el paper de Lluquet, al costat de Pol Berch i el propi Albert González, que encarnen el Rovelló. Els dolents estan en mans de Miquel Rosello i Albert Grimau, que repeteixen com a Satanàs; i de Ferran Vidal i Albert Mimó, en el paper de Llucifer.

Canvi de direcció a la Creu Alta

Pastorets de La Faràndula

‘Els Pastorets’ de La Faràndula | (c) Joventut de la Faràndula

A Els Pastorets del Teatre Sant Vicenç hi ha una novetat important: canvi de direcció. Després de molts anys fent de Lluquet i Rovelló, Oriol Rifer i Gerard Tomàs s’han posat al capdavant del muntatge, estrenant-se com a directors de l’escenari creualtenc. “Fa temps que ho teníem pensat, perquè hem deixat moltes hores en aquest muntatge i arriba un punt que et planteges que ha de ser xulo dirigir-lo”, expliquen. La seva feina com a directors generals ha comptat amb la complicitat de Mariona Ubia, Anna Segalà, Albert Mitjans i Mariona Gandoy a la direcció de dimonis i pastors. A l’espectacle hi participen més de 200 persones, de les quals 150 surten a escena distribuïdes en dos repartiments.

Rifer i Tomàs estan satisfets de l’experiència i, encara que reconeixen que els han quedat moltes idees al tinter, creuen que han aconseguit fer un “muntatge molt digne, que es pot veure perfectament, no només per gaudir-ne sinó també com a homenatge a tota la gent que hi ha al darrera“. El seu objectiu era fer “uns Pastorets senzills, normals, com els de sempre, però rodons i amb molta qualitat”. De moment s’han concentrat en “petits detalls” tècnics, alguns canvis de repartiment i en algunes innovacions com el fet que aquest any el personatge de Llucifer l’interpretaran dues actrius, Beatriu Boronat i Núria Frutos. La voluntat dels nous directors és continuar en properes temporades, però són prudents. “Primer cal veure els resultats”, diuen.

Els papers principals, Lluquet i Rovelló, els interpretaran Oriol Masagué, Marcel Castillejo, Jan Daunis i Marc Pont. Mentrestant, un emblema d’Els pastorets de l’entitat, Josep Gutés no farà de Satanàs. Qualificat internament com “el Messi de l’obra” aquest any veurà com el rei de l’avern pren vida de la mà de Lluís Olivella i  Jaume Pont.

Leave a Reply

Your email address will not be published.