El nou curs començarà amb la realització de 500.000 tests PCR a diferents escoles de Catalunya El Govern revisa els criteris de reobertura dels centres i estableix una ràtio de 20 alumnes per grup a Primària

PCR Curs 20 21

Bargalló i Vergés durant la presentació de les mesures | Cedida

MARC SABATER | El curs escolar 2020-2021 inclourà, en la seva fase inicial, la realització de 500.000 proves PCR per detectar casos positius de covid-19, segons han confirmat avui els consellers d’Educació i de Salut de la Generalitat, Josep Bargalló i Alba Vergés. És la principal novetat afegida al pla de reobertura de les escoles, que es va presentar fa uns mesos, juntament amb l’obligatorietat de la mascareta per als alumnes de Secundària i l’establiment d’una ràtio de 20 alumnes com a màxim per als anomenats grups estables de convivència a Primària. Totes aquestes mesures s’han incorporat a les previsions inicials donada l’evolució de la pandèmia i l’increment de casos detectat les darreres setmanes. “La situació d’avui no és la que preveiem fa quinze dies. S’incorporen nous criteris en funció de com estan les coses i el treball conjunt entre Educació i Sanitat no s’atura, de forma que és probable que calguin encara més revisions”, ha justificat Bargalló.

El mig milió de tests PCR es faran durant els dos primers mesos de curs i suposaran “una organització i coordinació brutals” dels dos departaments del Govern implicats, en paraules de Vergés. Es realitzaran sota criteris epidemiològics, territorials i socioeconòmics o, dit d’una altra manera, es desenvoluparan en aquells punts on l’evolució dels contagis ho recomani, tal i com es fa actualment en cribatges poblacionals com els realitzats fa unes setmanes al nord i al sud de Sabadell. L’estratègia la coordinarà l’Atenció Primària de cada zona i se n’encarregaran  equips mòbils de 20 persones que es desplaçaran als centres docents. Quan sigui el cas, les proves inclouran els alumnes, el personal docent, el personal de suport i, fins i tot, les famílies.

Els plans de la Generalitat passen per fer 8.000 PCR al dia en una primera etapa entre el 15 de setembre i el 9 d’octubre i incrementar aquest nombre fins a 20.000 al dia en una segona fase mitjançant la realització de tests seguint la metodologia pulling. Aquest sistema consisteix en analitzar simultàniament (barrejades) les proves recollides a un grup de persones. Si en un grup es detecta la presència del virus, els anàlisis es repeteixen als seus integrants ja de forma individual.

Alba Vergés també ha anunciat la creació d’una xarxa d’escoles-sentinella que permetin seguir l’evolució de la pandèmia a nivell escolar en clau general. Seran entre 50 i 100 centres escollits també per criteris epidemiològics, socioeconòmics i territorials. La seva evolució donarà pistes per analitzar com està la situació global, quina pot ser l’evolució i si cal prendre mesures addicionals.

Grups de 20 alumnes a Primària

Dues altres mesures que varien per a l’inici de curs respecte al pla anunciat al juliol són l’ús de la mascareta i la ràtio d’alumnes per grup. Si bé al principi es va anunciar que la protecció facial no seria necessària en els grups de convivència –o grups bombolla– ara serà obligatoria per a tots els alumnes a partir de primer de Secundària. En el cas d’Infantil i Primària, l’ús obligatori de la mascareta dependrà de la situació epidemiològica de cada territori, que s’analitzarà setmanalment. Quan una zona entri en fase de risc de contagi elevat, la mascareta serà obligatòria per a tots els alumnes, a excepció dels menors de 6 anys. 

D’altra banda, els grups de convivència a Infantil i Primària, que inicialment havia de dimensionar cada centre i que, segons va dir Bargalló en el seu dia, podien coincidir amb un grup-classe tradicional, hauran de tenir, ara, vint alumnes com a màxim. A Secundària caldrà reduir-los “sempre que sigui possible”, segons el titular d’Educació. En tots els casos de qualsevol nivell educatiu en què aquesta ràtio no sigui possible, “s’adoptaran d’altres mesures”. Per atendre les eventuals noves línies que això pugui originar, el Govern ha previst la contractació de 4.000 nous docents, a més de 4.000 d’altres professionals de suport pedagògic, logístic o administratiu.

En qualsevol cas, els efectes que aquesta disminució de ràtio pugui provocar a les escoles es començaran a conèixer aquesta setmana, quan les direccions dels centres hauran de refer els seus plans de reobertura (redactats el juliol) i sotmetre’ls a l’aprovació dels respectius consells escolars. A més de l’augment de mestres, per fer-hi front, damunt la taula hi ha la possible utilització d’espais alternatius on encabir els ‘nous’ grups, tot i que aquesta és una opció que no convenç les autoritats educatives perquè no es tracta d’espais educatius (i, per tant, no estan equipats com a tal) ni d’ús exclusiu.

Quan aquests grups-bombolla, que han de ser completament estancs, hagin de fer activitats amb d’altres grups, caldrà mantenir la distància de seguretat. Les escoles, a més, poden decidir prendre la temperatura als alumnes a l’accedir al centre i hauran de garantir un accés esglaonat, un pati per torns i el manteniment de les mesures de seguretat a l’hora de menjador i en les activitats extraescolars.

Vacunació

D’altra banda, la consellera de Salut ha anunciat que el nou curs escolar servirà, també, per reprendre la vacunació d’alumnes que va quedar interrompuda a causa del confinament. Uns 130.000 alumnes de sisè de Primària i segon d’ESO van rebre la primera dosi de les vacunes durant la primera meitat del curs, però no van rebre el recordatori corresponent a finals de curs, cosa que es corregirà a partir de setembre amb l’administració de 260.000 noves dosis de vacunes per malalties com l’hepatitits A, el tètanus, la diftèria, o en el cas de les noies, el papil·loma humà.

Leave a Reply

Your email address will not be published.