Publicitat
Publicitat

Més de 51.000 escolars passen per les activitats pedagògiques de la Fundació Gas Natural durant aquest curs La oferta pedagògica del Museu del Gas "s'ha convertit un referent per a les escoles" diuen els seus responsables

Alumnes d’escoles visitant les exposicions del Museu del Gas, al centre de Sabadell | (c) Museu del Gas

Més de 51.000 escolars de tot Espanya han participat durant aquest curs 2016-2017 a les activitats pedagògiques organitzades per la Fundació Gas Natural Fenosa, que té la seva seu a Sabadell. Així, la Fundació ha tancat el curs amb un increment del 30 per cent en el nombre d’alumnes dels seus programes educatius respecte l’any anterior. El programa educatiu de la Fundació ha ofert, per sisè any consecutiu, una oferta presencial al Museu del Gas a Sabadell, però aquesta temporada s’hi han afegit també l’oferta didàctica del Museo Bolarque de Guadalajara i tallers educatius que es desenvolupen en el marc de les exposicions itinerants que organitza la institució i l’exposició permanent mòbil Energytruck. Com expressa la directora del Museu del Gas i responsable de Patrimoni i Educació de la Fundació, Eva Buch, “totes aquestes activitats s’han convertit en un recurs educatiu molt potent per als educadors”.

El programa d’activitats educatives del Museu del Gas compta amb el segell de qualitat pedagògica atorgat per l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona. La iniciativa té l’objectiu d’apropar els continguts museogràfics sobre eficiència energètica, preservació del medi ambient i patrimoni industrial a la comunitat educativa, oferint un recurs didàctic adaptat al currículum escolar. L’increment del 30 per cent en el nombre d’escolars que hi han participat deixa en molt bona posició la feina pedagògica de la Fundació després d’haver “incorporat noves accions i programes educatius en totes les àrees”, observa Buch.

Les activitats estan englobades en cinc grans blocs temàtics: sostenibilitat, energia, tecnologia, història i patrimoni i en el curs passat hi van participar prop de 9.813 alumnes de tot Catalunya. Així, “el Museu del Gas s’ha convertit en un referent pel que fa a la qualitat de les activitats que ofereix, que contínuament s’adapten a les necessitats de cada curs i s’adrecen als nens de totes les edats, dels 3 fins als 18 anys”.

“Són activitats en què l’experiència de l’alumne es molt positiva. Tenim a professionals en tots els àmbits que saben de què parlen i saben respondre a qualsevol pregunta. Toquem totes les àrees i tenim un ventall molt ben diferenciat. Hem de seguir mantenint aquesta qualitat i seguir adaptant-nos al que requereixen els centres educatius”, valora Bosch. “Tenim un programa que amb només cinc anys ja comença a tenir una maduresa. Volem seguir creixent sense perdre en qualitat”, afegeix.

Les activitats més demandades a Primària i Secundària són les d’energia, eficiència energètica i experimentació. A Batxillerat, les activats sobre edificis sostenibles i experimentació amb el gas són les més destacades. Per als els nanos de P3 a P5 s’ha obert una línia sobre màgia i energia. “El cicle infantil és la nostra gran sorpresa”, apunta la directora. “És un públic que ens visita molt i l’estem cuidant molt. Fem activitats on un mag converteix un cotxe convencional en un vehicle eficient, unes titelles que parlen de la naturalesa, o fem un treball en valors de les coses que fem cada dia”, indica.

Més relació amb les escoles

Amb l’objectiu de construir una relació personalitzada i de llarg recorregut amb els centres educatius que participen cada curs en les activitats del Museu del Gas, aquest equipament ha creat el Programa Escola Amiga. A través d’aquesta acció “el Museu vol convertir-se en un espai de trobada i de fidelització per als centres educatius d’arreu del territori, tot facilitant la tasca a docents, famílies i alumnes. Volem que el programa permeti fer accessibles els recursos didàctics desenvolupats pel Museu, que són reconeguts per la seva qualitat pedagògica. L’hem anat creant a partir de les demandes i hem volgut reconèixer la relació que hem anat establint entre professors”.

D’altra banda, amb vocació de sensibilitzar i formar sobre temes d’energia, medi ambient i patrimoni industrial més enllà de la seva seu a Sabadell, la Fundació Gas Natural Fenosa, més de 180 municipis i 55.670 escolars han pogut accedir durant el curs 2016/2017 a les exposicions itinerants i l’anomenat Energytruck, un camió exposició que permet fer arribar les activitats a qualsevol punt de l’Estat espanyol. “És el segon any que fem l’Energytruck. Gràcies al boca a orella hem pogut tornar a poblacions on ja havíem anat i hem omplert totes les places amb les demanes que ens han fet les escoles”, explica Buch.

Des del curs 2016/2017, la Fundació Gas Natural Fenosa ha impulsat una important remodelació museogràfica de la Central Hidroelèctrica i el Museu Bolarque (Guadalajara) amb l’objectiu de reobrir aquest equipament al públic durant la propera tardor de 2017. El Museu presenta una exposició permanent que repassa la història de l’energia a través dels avenços tecnològics i de les transformacions en la societat i en la indústria. I ofereix una oferta d’activitats educatives sobre energia, tecnologia i història per a alumnes d’educació Primària i Secundària. Els tallers ofereixen les eines necessàries perquè els estudiants aprenguin els secrets de l’energia de manera dinàmica, participativa i contextualitzada. En el seu primer any d’activitat per a les escoles, el Museu Bolarque ha rebut la visita de més de 5.680 escolars.

Leave a Reply

Your email address will not be published.