Publicitat
Publicitat

LaSala porta el teatre familiar de Londres al Principal amb ‘The Velveteen Rabbit’

The Velveteen Rabbit LaSala Teatre

Una escena del muntatge del Unicorn Theatre | (c) Unicorn Theatre

La joia de la temporada teatral de Sabadell pertany al gènere familiar, arriba directament de Londres i l’ha programada LaSala Teatre al Teatre Principal, al Centre de la ciutat. Es tracta de The Velveteen Rabbit (El conill de vellut), una producció del londinenc Unicorn Theatre que al llarg de tota aquesta setmana hauran vist uns 1.500 escolars a la sala del carrer Sant Pau i que el proper dissabte i diumenge (18h) es representarà per al públic en general. A l’excepcionalitat que suposa poder veure a Sabadell –i a Catalunya– una producció de la Meca europea del teatre cal sumar-n’hi d’altres, no menys importants com que l’espectacle es representa en anglès i, principalment, que el seu pas per la ciutat rebla la relació entre LaSala i el Unicorn, dues institucions dedicades al teatre familiar que comparteixen “moltes complicitats en temes com què cal fer o com arribar al públic”, explica Eulàlia Ribera, directora de LaSala. La relació es remunta a la temporada 2012/13, quan Purni Morell, directora del Unicorn i de The Velveteen Rabbit, va ser a Sabadell per veure el festival El Més Petit de Tots. Des d’aleshores, dues produccions de LaSala ja s’han presentat a Londres, però per tancar el cercle faltava que la companyia britànica tornés la visita. Les funcions d’aquests dies suposen, doncs, l’assoliment d’un repte i, a més, certifiquen la voluntat que la col·laboració continuï i qui sap si s’estrenyi en el futur.

The Velveteen Rabbit és un espectacle en anglès que pot entendre tothom, fins i tot aquells que no el parlen. “Es pot seguir perfectament sigui quin sigui el nivell de cadascú i tothom s’encomana de les emocions que emana”, garanteix Ribera. Un aspecte en el que coincideix Morell que, a les funcions escolars que s’han portat a terme al Principal, ha ratificat que “les emocions són universals de forma que la reacció del públic de Sabadell és molt similar a la que tenien els espectadors de Londres“. L’única diferència sigui, potser, que el públic català “és més expressiu i obert”, cosa que els actors agraeixen perquè “poden comprovar immediatament com connecten” amb la platea.

The Velveteen Rabbit parla “de l’amor, el desamor, l’amistat, l’oblit, la soledat…”, explica la seva directora. “Sentiments que els nens tenen i que, en moltes ocasions, pensen que no comparteixen amb ningú quan el cert és que tothom els experimenta“, afegeix. “El nostre objectiu és dir-los als més petits que el que senten és normal, que és part de la vida i que a tots ens passa en un moment o altre”, conclou. Tot plegat a partir de l’adaptació d’un conte escrit el 1922 per Margery Williams i protagonitzat per un conill de vellut que vol convertir-se en un animal real per continuar sent el preferit dels jocs del seu amo. No és la primera vegada que la narració s’adapta per a teatre, però sí que és la primera en què no s’utilitza un conill de peluix sinó un actor de carn i ossos per encarnar el personatge central, de manera que es pot explicar molt millor la relació entre els protagonistes.

Una producció ambiciosa

The-velveteen-rabbit-02La proposta es va estrenar fa dos anys a la seu del Unicorn, a l’off West End. “En aquell moment va ser la nostra producció més ambiciosa, tant a nivell tècnic com argumental i per això és molt especial. De fet, continua sent el meu espectacle preferit“, confessa Purni Morell. El muntatge ha viatjat fins a Nova York, el gener d’aquest any, i ara visita Sabadell, on s’ha hagut d’adaptar a les dimensions del Principal, ostensiblement inferiors als del seu escenari original. La proposta incorpora música en directe composada per Jason Carr i interpretada al piano per Paul Moylan. La protagonitzen Ashley Byam, Jason Carr, Christian Roe i Aden Gillet.

El Unicorn Theatre s’ha convertit en una de les principals companyies londinenques de teatre infantil i familiar, cosa difícil en un entorn en què aquest tipus de públic té accés a superproduccions inconcebibles a Catalunya. La seva artífex, però, refusa distingir entre el públic al qual es dirigeixen les seves produccions: “No veig quines diferències hi pot haver entre una obra de teatre per a adults i una per a nois i noies. Quan faig teatre el que m’interessa és, per damunt de l’edat, és l’experiència que tots tenim. Per exemple, ningú sap què passarà demà i això provoca por tant a un nen de sis anys com a un senyor de setanta. El que ha de fer el teatre és afavorir que compartim emocions i això no entén d’edats ni d’orígens ni de procedències. Les històries potser són diferents, però això, per mi, és el menys important”.

En algunes de les funcions que s’han fet fins ara de The Velveteen Rabbit al Principal, el públic escolar ha acabat cridant ‘Bravo!’. “I és la primera vegada que ens hi trobem”, explica Eulàlia Ribera. “A nivell de posta en escena i d’aposta teatral, tothom percep que aquest és un espectacle que ens fa pujar tres o quatre graons respecte a les propostes que habitualment programem a LaSala”, admet. Tancat el cercle de les visites mútues, ara l’objectiu és impulsar la relació entre el centre de producció sabadellenc (un dels únics de Catalunya) i la companyia londinenca. Aprofitant la visita hi ha programades algunes reunions de coordinació i planificació i ni Morell ni Ribera descarten continuar col·laborant i compartint espectacles ni tampoc es desdiuen d’una hipotètica coproducció. “Per nosaltres és una relació molt important que cal allargar i planificar”, sintetitza la directora anglesa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.