Publicitat
Publicitat

Als LABS de les Escolàpies descobrim els alumnes d’infantil més autònoms i cooperatius a l’hora d’aprendre Els Laboratoris d'aprenentatge de l'escola suposen una evolució respecte de la pedagogia tradicional

escolapies sabadell

Les Escolàpies Sabadell organitza una jornada de portes obertes el proper 21 de febrer | (c) Escolàpies Sabadell

A Escolàpies Sabadell s’ha canviat la dinàmica de treball amb els nens i nenes de 3 a 5 anys. L’escola porta tres anys aplicant una nova línia d’innovació pedagògica després d’haver detectat que treballar les capacitats i els objectius en els nens d’aquesta etapa amb el mètode tradicional no estava donant els resultats desitjats. Per aquesta raó, a les classes d’Infantil d’Escolàpies Sabadell estan treballant a través dels anomenats LABS d’aprenentage, uns laboratoris on els més petits aprenen a través de l’experimentació i diferents fórmules d’aprenentatge vivencial creant un teixit de connexions que li permetran aprendre a aprendre.

Els LABS són un mètode innovador que està educant a “alumnes amb més autonomia, més motivació per aprendre i experimentar, i moltes més habilitats de treball en equip”, assegura Lídia Rodríguez, la Cap d’Estudis d’aquesta escola situada en ple Centre de Sabadell. Es tracta d’una aposta d’innovació pedagògica que va en consonància amb el projecte Descobert@, que es treballa a Primària i Secundària, on l’alumne passa a ser el centre de tot l’aprenentatge i el rol del mestre canvia, passant a ser un agent motivador que acompanya l’estudiant en tota la seva evolució educativa.

Un dels principis dels LABS és que els infants de 3, 4 i 5 anys treballin junts. D’aquesta manera, els més grans ajuden als petits i aquests últims tenen com a referent els primers. Aquest projecte educatiu està basat en què cada nen o nena fa activitats adaptades a la seva etapa madurativa. Una fórmula que s’adapta a les necessitats de cada alumne i fa que els nens i nenes més madurs potenciïn encara més les seves habilitats. Com han identificat els educadors, hi ha nens de tres anys que mostren unes capacitats i inquietuds que podrien ser de quatre anys. Hi ha infants que amb tres anys ja estan preparats per adquirir coneixements i aptituds d’edats més avançades i amb els LABS poden estimular tots aquests potencials.

Durant tres dies a la setmana, es generen espais diversos on els alumnes van passant pels diferents laboratoris proposats, experimentant i afavorint el desenvolupament de les diferents capacitats i la seva interrelació. L’objectiu dels LABS és “encaminar-los cap a l’aprenentatge significatiu a través de l’experimentació”, apunta la Cap d’Estudis d’Escolàpies Sabadell. Es tracta d’un ambient concret de treball on els nens es mouen de forma autònoma per l’aula i a la vegada cooperen amb els altres companys. Els educadors estan emmotllant un sistema individual adaptat a les necessitats de cada alumne, on tots s’ajuden entre iguals.

Les mestres d’aquesta escola oberta a les famílies faciliten dia a dia aquest entorn d’aprenentatge, on es creen expectatives per l’alumnat a través d’activitats que tinguin interès, significat i que proporciona a tots les mateixes oportunitats d’aprendre. És un circuit pedagògic on tots treballen de forma autònoma i tots estan actius al mateix temps. Als LABs de Lectoescriptura es treballa la grafomotricitat, treball de lletres, confegir paraules i còpia de paraules, on les tutores fan un especial seguiment als alumnes en el procés de la lectoescriptura. En els LABS de motricitat fina, els alumnes enfilen objectes i fan servir les pinces per agafar i classificar, botons, o agulles d’estendre.  També hi ha els LABS de joc simbòlic on desenvolupen la creativitat i la relació entre ells, amb construccions, cotxes, cuinetes, roba i disfresses. A més, disposen de Biblioteca a l’aula, taules de llum, iPads i Minimons i jocs de manipulació de diferents materials com ara sorra o serradures i en els tallers d’experimentació posen en pràctica coneixements del Projecte.

El circuit que estan treballant representa tota una evolució en el mètode d’aprenentatge tradicional. Tot és més pràctic i l’alumne adquireix els coneixements a partir de la seva pròpia dinàmica, construint dia a dia el seu propi aprenentatge, amb la finalitat de proporcionar-li un sòlid marc que li permet iniciar-se en l’adquisició de les competències bàsiques per accedir a la Primària.

Els alumnes de les Escolàpies de Sabadell aprenen de manera global, integrant els aprenentatges de les diferents àrees per els nostres alumnes per a la societat i pel futur. Davant de l’èxit dels LABS a Infantil, ara al Cicle Inicial estan treballant per  implantar-los de manera adaptada al currículum de Primària. Això es farà de forma progressiva i acompanyant als nens en el gust per la feina ben feta i fent que gaudeixin del fet d’aprendre a fer-se grans.

A Escolàpies Sabadell, el rol del mestre a l’aula canvia: “Som educadors dins de l’aula que els orientem al treball i els encaminem a l’aprenentatge integral desenvolupant les capacitats psicomotrius, cognitives, comunicatives i afectives.”.

El proper diumenge 4 de març (d’11 a 13h), l’escola ha organitzat una jornada de portes obertes perquè tothom qui estigui interessat pugui anar a conèixer les instal·lacions i el projecte pedagògic del centre, de cara a les inscripcions del curs escolar 2018/2019 per a Infantil, Primària i ESO. Abans però podeu portar els petits de casa a experimentar amb els LABS a la nova matinal familiar que es farà a l’escola el 17 de febrer. Els participants podran experimentar amb els racons dels LABS i, després, gaudir amb les activitats del grup Mes Tumàcat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.