Publicitat
Publicitat

Els alumnes d’Escolàpies Sabadell aprenen a través d’una nova metodologia d’experimentació i el treball cooperatiu Els LABS volen que els infantils agafin autonomia en els processos d'aprenentatge i treballin el pensament lateral

LABS Escolàpies Sabadell

La metodologia dels LABS permet aprendre i experimentar cooperativament | (c) Escolàpies Sabadell

Els alumnes d’Infantil del col·legi Escolàpies Sabadell, agrupats a les classes de les Tortugues i dels Submarins, dediquen unes hores de la setmana a treballar en diferents espais educatius. Es tracta d’espais anomenats LABS, on a cada sessió es presenten diferents propostes que ajuden a reforçar els aprenentatges previs dels més petits i petites i a elaborar-ne de nous, i formen part del projecte escolar Descobert@ que s’aplica en aquesta escola del Centre de Sabadell.

Els objectius principals d’aquesta metodologia són promoure l’autonomia dels infants sobre el procés d’aprenentatge, fent que l’alumne sigui en el protagonista des de ben petit. En segon lloc, es tracta de permetre que l’infant prengui decisions i provi estratègies diferents que li permetin pensar, conèixer i descobrir. Generar espais d’interacció entre els infants en els quals l’aprenentatge es construeix conjuntament, de manera que s’enriqueix el treball cooperatiu. I en darrer lloc, també es vol garantir la inclusió d’infants de diferents edats i moments evolutius diversos.

És necessari que els LABS compleixin amb tota una sèrie de característiques, per tal de poder assolir tots els objectius anteriors: han de convidar a actuar i satisfer les necessitats de desenvolupament en la infància; els nens s’han de sentir segurs i han de gaudir d’autonomia; han de poder ser utilitzats i transformar-los, han de ser estructurats i estimulants, complexos i dinàmics i finalment han d’afavorir la construcció de nous coneixements i reptes i comptar amb diferents nivells de comunicació.

LABS Escolàpies Sabadell

Els LABS respecten el ritme d’aprenentatge de cada alumne

L’objectiu final d’aquesta metodologia d’aprenentatge és que els alumnes construeixin el seus propis aprenentatges, cadascú al seu ritme, a partir de l’experimentació i el treball cooperatiu. Durant el segon trimestre del curs 2017-2018, a partir d’aquesta base pedagògica, els alumnes d’Escolàpies Sabadell han dut a terme els següents LABS:

  • Lectoescriptura:  Per treballar la grafomotricitat, els alumnes han seguit camins i sanefes utilitzant diferents materials com botons o retoladors en safates amb sorra i serradures. Pel treball de lletres, on es fa un reconeixement de la grafia, es traça la direccionalitat de la grafia, es fa un treball de discriminació auditiva, i relacionen les paraules amb imatges. També han realitzat paraules amb diferents materials com taps amb lletres, lletres plastificades, o puzzles amb paraules. En la mateixa línia, han copiat paraules en pissarres individuals o en làmines plastificades.
  • Motricitat fina: Per treballar la motricitat dels petits, han realitzat diverses activitats com enfilar, utilitzar pinces per agafar objectes i classificar-los, jugar amb piuets de colors, posar botons a la roba, cosir, o manipular agulles d’estendre per a dur a terme algunes activitats.
  • Joc simbòlic: Els jocs simbòlics són activitats lúdiques que permeten als nens representar, projectar, fantasejar, a través de joguines o conductes de joc. Són simbòlics perquè representen alguna cosa diferent i tenen un significat afegit. La fantasía i els mons imaginaris s’ajunten amb la vida real i el món literal.  En aquest apartat juguen amb nines, cuinetes, construccions i cotxes, amb una base no sexista, on no hi ha joguines exclusives per a nens o per a nenes.
  • Biblioteca d’aula: La literatura, les aventures, els millors contes i llibres de divulgació infantils entren a l’aula i els nens i nenes gaudeixen d’una estona relaxada amb la biblioteca d’aula.
  • Experimentació, dins del projecte Tardor: Shan realitzat  molts projectes d’experimentació en els quals els petits han après nous coneixements tot jugant amb elements de la natura. Com per exemple, jocs amb objectes per veure si suren o no suren, enfilar pell de mandarina, fer ambientadors de taronja amb claus, classificar els fruits de tardor, pintar làmines utilitzant fruites de tardor com pomes, llimones i magranes, o estripar fulles seques i omplir el dibuix d’un bolet.
  • Arts, dins el projecte Tardor: Durant la tardor, no només s’ha treballat la experimentació, sinó també la creativitat i l’art. Els alumnes d’infantil han pintat mandales, han fet arbres amb ceres i estampació de pintura amb tamps, han pintat pinyes i cargols, han estampat amb fulles, han recollit i preparat fulles seques per fer uns mòbils de temporada i han treballat amb els colors de la tardor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.