Les escoles bressol privades de Sabadell consideren “inviable” reobrir en les condicions establertes per Educació Alerten que la distància social és una "obligació antipedagògica" en centres on cal prioritzar l'educació emocional

Escoles bressol Sabadell

Les llars d’infants se senten excloses del sistema educatiu | (c) Petit Sabadell

MARC SABATER | Les escoles bressol privades de Sabadell creuen que les condicions que el departament d’Educació de la Generalitat ha posat per tal que puguin reobrir quan s’arribi a la fase 2 del desconfinament són una estratègia de l’administració per espolsar-se responsabilitats perquè, a la pràctica, fan impossible que aquests centres reprenguin l’activitat. El Govern ha establert que les llars d’infants obrin en aquells territoris on s’instaura la fase 2 de confinament, una circumstància que en el cas de Sabadell està prevista pel 8 de juny. La tornada a l’activitat, però, està acotada a un màxim de cinc alumnes per espai i només, en horari de matí (de 09.00 a 13.00). A més cal que es prenguin mesures com el distanciament social. “Volem obrir, clar que sí, però no en aquestes condicions ni en l’àmbit empresarial ni, per descomptat, en el pedagògic”, resumeix Núria Puig, portaveu del col·lectiu.

Un grup de llars d’infants de titularitat privada ha subscrit un manifest en el qual denuncien les incongruències entre els requeriments d’Educació i les condicions generals de la fase 1 i, sobretot, alerten que el distanciament social és incompatible tant amb la manera de fer dels centres d’educació preescolar com amb les necessitats afectives i pedagògiques dels infants. A més, denuncien que Educació converteix les educadores d’aquests espais en “policies de la distància social”, que qualifiquen com una “obligació antipedagògica”. “Quin sentit tenen aquestes condicions que ens exigeixen quan al carrer, entre famílies, no les podran respectar?”, es pregunten.

“Les escoles bressol són centres en els quals es prioritza l’educació emocional i on cal tractar els nens com a persones. Es tracta que vinguin i rebin missatges com ‘tu ets important, tu ets estimat, tu ets valorat…’ i això implica contacte”, explica Puig. “I el que estableix Educació són uns centres en els quals els nens i nenes seran rebuts per gent amb mascaretes i guants i es trobaran separats d’altres nens sense poder-hi interactuar”, continua, per concloure que es tracta de condicions “gens lògiques” en un moment en què, per exemple, els mateixos nens podran compartir la terrassa d’un bar amb una desena de persones mes. 

Més ràtio i més horari

Possibles solucions per a aquesta situació serien un incremement de la ràtio d’alumnes per espai i una ampliació de l’horari d’obertura per poder fer torns de matí i tarda, per exemple. Amb la ràtio de 5 petits per espai, moltes famílies quedaran fora de l’opció de tornar a l’escola bressol, cosa que planteja no només un problema greu de conciliació familiar sinó també de discriminació entre l’alumnat. Empresarialment, a més, fa inviable el manteniment dels centres i els obliga a fer reduccions de jornada o, fins i tot, a valorar si és més pertinent mantenir el tancament i prolongar els ERTO que han aplicat en molts casos i que, en cas d’obrir, s’han d’aixecar.

En el rerefons hi ha el fet que les titularitats de les escoles bressol se senten abandonades per Educació per la seva condició de negocis privats. “Som empreses privades, però no només això. Som part del sistema educatiu i estem supeditades a les normes que estableix l’administració pel que fa a ràtios, espais, titulacions, professionals… Complim amb tot el que ens demanen, però quan ho necessitem ens deixen tirades“, valora Puig.

Tenint en compte que queden dues setmanes per la presumible data de reobertura, les escoles mantenen l’esperança que la situació es pugui redreçar tant per voluntat política com per l’evolució de la situació de la pandèmia. “Ara com ara, el panorama és inviable, tant a nivell pedagògic, com familiar com empresarial”, conclouen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.