Els escolars de Sabadell reivindiquen els seus drets en una nova edició d”Els nois i noies tenen la paraula’

[gmedia id=25]

Aconseguir que els Drets dels Infants siguin especialment protegits, ja que afecten un col·lectiu molt vulnerable i que, sovint, no té capacitat de defensar-se directament en situacions de risc. És una de les principals conclusions de l’edició d’aquest curs d’Els nois i noies tenen la paraula, el projecte de l’Ajuntament de Sabadell inclòs al programa Ciutat i Escola, que vol donar veu als escolars de la ciutat per tal que expressin el seu punt de vista sobre els temes que els afecten. Sota el títol d’Els infants tenim drets, aquest any hi han participat les escoles Arraona, Creu Alta, Santa Clara, Xalest i Xaloc, els alumnes de les quals han conegut i analitzat quins són els Drets dels Infants i han debatut com es compleixen a Sabadell i què cal per garantir-ne el respecte. Aquest matí han acudit al Saló de Plens de l’Ajuntament per lliurar les conclusions al regidor d’Educació en funcions, Ramon Burgués. Com que plega d’aquí a dues setmanes, Burgués s’ha compromès a fer arribar el document “als futurs governants de Sabadell i a tots els grups municipals” per tal que en tinguin coneixement i, si és possible, posin en pràctica algunes de les recomanacions que conté.

Del treball realitzat pels alumnes al llarg dels últims mesos se’n desprèn que el coneixement dels Drets de la Infància és bàsic per aconseguir que tothom els respecti, motiu pel qual els nois i noies demanen “més campanyes informatives”, tant per als adults com per als infants i joves, en les quals s’expliquin quins són aquests drets. Es tracta, per exemple, el dret a la igualtat, a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure, el dret a una alimentació, un habitatges i una atenció mèdica adequats, el dret a la comprensió i l’afecte, a la protecció contra l’abandonament o el dret a l’educació gratuïta i al joc. A les conclusions, també demanen als polítics que “incloguin dintre de les seves prioritats” el seu compliment i el de les lleis que els protegeixen.

El document de conclusions analitza especialment alguns dels drets. En relació al Dret a l’Educació, l’Esbarjo i el Joc, els escolars denuncien que “no tothom té llibertat d’elecció” d’un centre docent perquè “alguns cobren unes quotes que en alguns casos no poden ser assumides per les famílies”. En aquest sentit, reclamen, per exemple, que els ajuts existents en l’actualitat per a material escolar o beques de menjador s’estenguin a activitats complementàries com són les excursions o les colònies “ja que hi ha famílies que no ho poden pagar”. També suggereixen que es generalitzi la socialització de llibres i que es facin festes i activitats per recaptar diners per a les escoles més necessitades. Intentar que els centres esportius privats baixin les quotes, ampliar l’horari d’obertura de les instal·lacions esportives escolars o incrementar les activitats extraescolars esportives són d’altres conclusions a les quals han arribat els autors del document.

Inspeccions contra barreres arquitectòniques

Pel que fa al Dret a l’atenció i ajuda preferent en cas de perill, que s’ha analitzat des del punt de vista de la mobilitat per als infants amb discapacitats visuals, auditives o motrius, les conclusions són més optimistes. Els alumnes de les escoles participants creuen que els espais públics de Sabadell estan ben adaptats però demanen “fer inspeccions” per obligar a suprimir barreres arquitectòniques als edificis i botigues que encara en tenen. També demanen adaptar els semàfors, regular-ne la duració, “ja que en alguns casos no són adequats per al pas dels infants més petits o de la gent gran” i reparar les voreres en mal estat, entre d’altres.

Els Nois I Noies Tenen La Paraula 2015 14

Un moment de l’acte | (c) Petit Sabadell

“És molt important que reivindiqueu els vostres Drets”, ha dit Ramon Burgués com a conclusió de la presentació. El titular d’Educació en funcions ha recordat que els drets avancen perquè hi ha persones que els reclamen. Malgrat que tot dependrà del nou equip de govern que agafi les regnes de la ciutat a partir del proper 13 de maig, quan es constitueix un nou Ajuntament, Burgués ha considerat que és factible que les escoles treballin en xarxa per organitzar activitats solidàries amb els centres amb més problemes d’exclusió i ha reconegut que un dels temes que deixa pendents és l’adaptació d’algunes escoles per a persones amb problemes de mobilitat. “En qualsevol cas, heu fet un gran treball que serà molt profitós per als nous governants de Sabadell”, ha conclòs.

L’acte ha acabat amb la presència de l’alcalde en funcions, Joan Carles Sánchez, que a manera de comiat ha exhortat als nois i noies a estudiar i a formar-se. “Si ho voleu, algun dia podreu tornar a aquest saló de plens com a regidors o, fins i tot, com a alcalde“, els ha dit. I els ha recordat que “l’Ajuntament està al servei dels ciutadans i no al revés, com sembla a vegades”. Abans d’acomiadar els escolars, l’alcalde en funcions els ha convidat a visitar el seu despatx.

Leave a Reply

Your email address will not be published.