El valor de la lectura: un lector no neix, es fa

Un llibre és un dels millors regals que podem fer al nostre fill. Aconseguir que s’interessin per la lectura és un regal que no té preu de cara el futur i al seu aprenentatge.

Lectura-infantilLa lectura és una eina prodigiosa d’informació, cultura, ficció, fantasia… Adquirir-la no és gens fàcil: està a l’abast de tots els nens, però amb treball i condicions. La col·laboració dels pares és necessària per impulsar aquest aprenentatge com a font de plaer i de cultura. De fet, que els infants llegeixin és una activitat que depèn, en gran mesura dels pares i mares. Cal animar-los a llegir ja que els llibres contribueixen a la seva formació i educació. L’hàbit de la lectura augmenta la seva creativitat i estimula la seva imaginació. Si els nens llegeixen de ben petits els serà fàcil, quan siguin grans, resoldre conflictes, afrontar diferents situacions i prendre decisions. Si els infants agafen l’hàbit de llegir aconseguiran beneficis i avantatges per a tota la vida. Llegir fomenta la imaginació, la intel·ligència, la capacitat verbal, la concentració i, a més, enriqueix el seu vocabulari.

La família, com en molts aspectes, és el motor i el model per els infants. Hi ha una gran labor familiar i escolar de preparació i de motivació important abans que els nens aprenguin a llegir. Veure que els adults llegeixen i posar en contacte als nens amb la lectura des de ben petits són bones maneres d’introduir-los en el món màgic i encisador de la lectura. No s’ha d’esperar que els nens llegeixin per tal que tinguin contacte amb els llibres. S’han de crear lligams, hàbits, entre les llibres i els infants des de ben petits. Val la pena dedicar un temps amb els infants llegint-los i explicant-los històries. Els efectes poden ser molt positius. En aquesta relació màgica, nen-adult-llibre, els adults són els encarregats de meravellar al nen, motivar-lo i fer-li descobrir el món sorprenent d’històries que guarda. Aquests moments de lectura amb els infants són molt gratificants perquè estan, a més, plens de lligam afectiu.

De petits, els nens haurien d’escoltar històries i contes almenys una estona cada dia, marcant una petita rutina… Qualsevol hora és bona perquè se’ls pugui llegir un conte en un ambient tranquil i relaxat. Explicar contes és un art i un goig tan pel narrador com per als que l’escolten. Els contes agraden a grans i petits pel lligam comunicatiu i afectiu que s’estableix entre ells i també per l’atractiu i la seducció que té una història desconeguda.

Incorporant cultures

El conte és una eina molt valuosa, ja que desenvolupa i enriqueix tant el llenguatge com la imaginació de l’infant, per això el seu valor educatiu és immens. A partir del conte, l’infant incorpora i assumeix la cultura a la qual pertany, i per tant, és un element que els ajuda a construir la seva pròpia identitat. A través del conte entra en contacte amb altres cultures, amb les corresponents formes de vida, cosa que afavoreix la comprensió, la tolerància, la solidaritat, etcètera.

És també a través del conte, que l’infant va incorporant valors, coneix i utilitza el llenguatge i desenvolupa la imaginació. El conte potencia un seguit d’hàbits bàsics a l’escola, però que li serviran durant tota la vida: escoltar-preguntar-respondre. I tot això dins d’un clima de misteri, de silenci, relaxant… Aquests hàbits els ajudaran a mantenir a l’atenció cada cop durant un període més llarg, a respectar el torn de paraula, a escoltar per després poder respondre i a fer volar la imaginació.

Llegir és, sobretot, compartir emocions, sentiments, crear moments i espais emocionals interessants on tots els éssers humans podem comunicar-nos, ja que el llenguatge del cor, de les emocions, és un idioma universal que va més enllà de les paraules i del que tothom pot arribar a entendre

Els contes, així com d’altres narracions, llegendes populars, etcètera, ajuden a desenvolupar les capacitats cognitives, entre les quals, per exemple, la introducció en les estructures narratives (inici, nus i desenllaç), que els petits interioritzen i que els ajuden a estructurar el pensament i els seus esquemes mentals. També, a través dels contes, desenvolupen l’estructuració temporal, ja que contenen seqüències d’accions que els ajuden a integrar l’abans i el després. Els contes fomenten l’enriquiment del llenguatge, potencien un augment del vocabulari, una millora en l’expressió oral a partir de frases fetes, dites, expressions… La lectura de contes, amplia i organitza l’univers de l’infant.

Nen-LLegintA través dels contes, també, se’ls introdueix en el món funcional i social de la llengua escrita, entren en contacte amb el codi de la lectura i escriptura, s’adonen de la importància que té socialment saber llegir i dels plaers que comporta… Els contes, en definitiva, els ofereixen una gran riquesa lingüística.

A partir de la lectura dels contes, els infants poden identificar-se en diferents personatges, situacions, històries, aventures… i projectar el seu propi món de fantasies i creativitat. També els permeten endinsar-se en la vida, en els sentiments, en les inquietuds, els problemes, les vivències reflectides en les diferents històries, de forma se’ls ajuda a identificar les pors, els neguits, la vergonya, la tristesa, l’alegria… En definitiva les pròpies emocions i necessitats. Amb els contes podem educar les emocions per tal que els infants comprenguin millor els sentiments que experimenten en el seu difícil camí a la maduresa: alegria, tristor, enuig, por, orgull, enveja i gelosia, confiança en si mateix, vergonya i culpa. D’aquesta manera es produeix un encontre emocional entre pares i fills.

Identificar emocions

Identificar les emocions en els personatges propers dels contes els ajuda a entendre-les d’una manera diferent, a conèixer-se a ells, posar nom al què senten, les limitacions inseguretats i necessitats. I, alhora, a compartir-les, gestionar-les i alliberar-les. Al mateix, temps, els ensenyen un seguit de valors: esforç, amistat, compartir, confiança en si mateix, acceptar-se tal com són… que els seran útils i bàsics per créixer com a persones.

Les finalitats del conte, doncs, són variades: van des del desenvolupament del llenguatge, la memòria, la creativitat, la imaginació, l’afectivitat (valors i normes) fins a l’expressió dels sentiments i necessitats, la creació de la pròpia personalitat, la lluita contra les dificultats a l’hora de llegir… També la cooperació i la interacció amb el grup, el coneixement de l’entorn, la motivació, la introducció de nous aprenentatges… Però , sobretot, porta als infants a gaudir, motivar, imaginar i descobrir tot un món inacabable la literatura.

El llibre, el conte o la revista s’han de convertir en una alternativa més d’oci, en un amic durant el temps lliure. I també cal ensenyar-los a fer-los servir, cuidar-los, endreçar-los… El respecte cap els llibres és també molt important i cal, igualment, ensenyar-los a estimar-los. Els infants, encara que no puguin llegir, poden mirar contes, imatges, relacionar dibuix paraula, etcètera… És una bona manera d’iniciar-los en la lectura.

Un lector, doncs, no neix, es fa! Per aquest motiu és tant important inculcar el valor de la lectura des del bressol.

Leave a Reply

Your email address will not be published.