Decàleg per desenvolupar la resiliència en els nostres fills i alumnes

resiliencia-infantil-2Si atenem al diccionari de la Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola, la resiliència és la “capacitat humana d’assumir amb flexibilitat situacions límit i sobreposar-s’hi ‘. Per tant, es tracta d’un procés d’adaptació a les experiències de vida difícils o extremes. Aquesta capacitat, és indispensable perquè els nens es desenvolupin de forma adequada. Per això, convé conèixer alguns trucs i consells per desenvolupar i ensenyar la resiliència als nens i alumnes. Aquest és el decàleg:

1.- Cal crear vincles forts entre la família, perquè així, quan l’infant estigui passant una situació difícil, tingui la suficient confiança d’expressar el que sent, el que li  passa i tingui la capacitat de demanar ajuda.

2.- Cal ensenyar als nostres fills a ser bons companys. Això no només vol dir amb els seus amics de sempre sinó també amb aquells als quals, a vegades, els costa relacionar-se. D’aquesta manera s’aniran adonant que a la vida hi ha diferents situacions i maneres de ser que cal tolerar i respectar igualment.

3.- Cal estar alerta al comportament dels nostres fills en diferents entorns socials com l’escola, al parc, etcètera. Si estan aïllats és important motivar-los i ajudar-los a què s’integrin. Així enfortirem la capacitat d’enfrontar-se a les situacions difícils que es trobaran a la vida.

4.- Cal ensenyar-los a ajudar a aquelles persones que es troben en situacions difícils (amics que estan tristos, que no juguen amb ningú, que peguen…), fer que s’interessin pel que els passa i es posin en el seu lloc , per poder ajudar-los a solucionar-ho. D’aquesta manera quan ells tinguin algun problema no el veuran com la fi del món, sinó com un entrebanc que cal solucionar  i no resignar-se i dir “No puc”.

Els nostres infants han de saber que sempre ens tindran, que els acompanyarem sempre. Així, quan estiguin passant per un moment difícil, no se sentiran sols, ni pensaran que és la fi, sinó que són situacions que junts es poden superar.

5.- Fer que els nostres fills coneguin els seus punt forts i punts dèbils, ja que a partir de la seva força podran resoldre  i enfrontar millor el seu problema o les seves debilitats.

6.- Cal desenvolupar la resiliència en els nens a partir de normes i límits. D’aquesta forma, entendran que no es pot fer el que vol sempre, ni tenir-ho tot; i que les coses s’han de lluitar i valorar. L’esforç per aconseguir allò que volen és el millor agraïment i premi que poden rebre.

resiliencia-infantil-17.- Els nostres infants han de saber que sempre ens tindran, que els acompanyarem sempre. Així, quan estiguin passant per un moment difícil, no se sentiran sols, ni pensaran que és la fi, sinó que són situacions que junts es poden superar. Som els seus companys de viatge. Cal també, fer-los adonar que alguns moments o situacions difícils són conseqüència d’actituds inapropiades, que han d’entomar, responsabilitzar-se’n i resoldre per tirar endavant.

8.- Fer-los ser conscients i responsables de la seva pròpia situació difícil i no buscar excuses ni culpables. Ser-ne conscients els ajudarà a solucionar i a resoldre aquests moments.

9.- Crear situacions i activitats que promoguin alegria, diversió, bon humor, llibertat i tolerància és un bon mètode perquè els nostres infants tinguin altres punts de vista i deixin de banda altres situacions més complicades.

10.- És molt important per desenvolupar la resiliència en els nens i les nenes no donar-los responsabilitats que no els pertoquin per l’edat. Els infants han de complir amb les seves diferents responsabilitats per créixer de forma integral i sana.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.