Els alumnes de tres escoles de Sabadell creen cooperatives reals per conèixer el món de l’emprenedoria

cooperatives escolars Sabadell 02

Tots els alumnes participants a la iniciativa | (c) Petit Sabadell

MARTA SABATÉ

Un centenar d’alumnes de cinquè de Primària de les escoles Can Llong, Can Deu i Cifuentes han presentat avui a l’Ajuntament de Sabadell els projectes de creació de cooperatives que estan realitzant a l’aula. La creació, real, d’aquestes empreses per part dels escolars forma part de quarta edició del projecte Cultura Emprenedora, impulsat per l’Ajuntament, en el marc d’un projecte de la Diputació de Barcelona. L’objectiu és fomentar la cultura emprenedora en l’alumnat, reforçant els valors, els hàbits i les capacitats vinculades a l’emprenedoria com la creativitat, la innovació o l’autonomia. Es tracta d’una iniciativa adreçada a alumnes de cinquè de Primària on es treballen els elements i valors vinculats a la creació d’empreses cooperatives i solidàries i les possibilitats del treball autònom.

Els alumnes i els professores de les tres escoles s’han reunit aquest dimecres a l’Ajuntament amb el regidor de Treball i Empresa, Eduard Navarro, i amb Joan Berlanga, regidor d’Educació, per parlar sobre les propostes que estan realitzant i explicar com va el procés que estan fent. Cada equip el forma una classe diferent, de forma que avui s’han presentat cinc cooperatives, que en les properes setmanes fabricaran productes artesanals i els posaran a la venda recaptant uns diners que, posteriorment, es destinaran a finalitats solidàries.  És una experiència profitosa per a l’alumnat perquè els permet “saber com funciona una cooperativa i aprendre que es treballa millor en equip perquè això permet ajudar-se quan algú no se’n surt amb alguna cosa” explica en Pol, president de la cooperativa La Paradeta Artesana, de l’Escola Can Long.

cooperatives escolars Sabadell 02

Els alumnes presentant les seves propostes a l’Ajuntament | (c) Petit Sabadell

La cooperativa Mini Market és fruit de la feina dels nois i noies de l’Escola Cifuentes, que expliquen com han après a coordinar-se en equip: primer van haver d’escollir els càrrecs que tindria cadascú, és a dir, com a mínim un president, un vicepresident, un secretari, un tresorer, i els membres d’un eventual departament de màrqueting. “La gent es presentava als càrrecs i després entre tots votàvem i els que tenien més vots accedien al càrrec. Ha estat molt difícil posar-nos d’acord però finalment hem après a escoltar-nos i a treballar en equip”, expliquen.

EL procés l’han viscut de manera similar els 26 alumnes de cinquè de l’Escola Can Llong, que han creat la cooperativa La Paradeta Artesana i vendran productes fets a mà destinant el 15 per cent de la recaptació a una ONG. El seu president, el Pol, explica com va la seva feina:  “Aquest matí, per exemple, els presidents, la vicepresidenta i els dos secretaris de cada cooperativa hem anat al Servei d’Atenció Ciutadana per demanar cita a l’Ajuntament per presentar la nostra proposta”.

Per crear la cooperativa han seguit tots els passos necessaris per a fer-ho de manera oficial, és a dir, realitzant també els tràmits burocràtics “El que ens ha costat més temps és fer els estatuts, perquè són molts papers i algunes paraules són difícils d’entendre”, explica la Lucia, de la cooperativa Activa de Can Llong. ”Els estatuts són uns papers que hem d’omplir i després els portem a l’ajuntament perquè ens donin un NIF per poder registrar la nostra cooperativa i tenir-la de forma oficial”.

El programa compta amb la participació de l’Escola Illa, que ajuda als alumnes a definir la imatge corporativa de les empreses. “Van venir a l’escola uns nois de l’Illa i ens van ajudar a fer el nom i el logotip i també vam anar a veure cooperatives com Transports Urbans de Sabadell (TUS) i entre tots en han ensenyat molt”, explica el Pol. “Hem après a fer els logos, que cada color i les formes transmeten una cosa diferent… Hem fet moltes propostes diferents i les hem votat entre tots”.

En aquest cas ja han formalitzat la cooperativa però encara els falta triar, entre tots, els productes que volen vendre. “Cadascú farà un producte i el dia de portes obertes de l’escola farem un mercat i vindran els pares, els hi farem enquestes per veure quins productes prefereixen i a quin preu els pagarien”, explica la bloguera de l’equip de La Paradeta Artesana de l’Escola Can Llong, que també s’ha encarregat de dissenyar un dels logotips seleccionats.

Leave a Reply

Your email address will not be published.