Publicitat
Publicitat

Uns 120 alumnes de tres escoles participen al primer concurs de contes sobre la discapacitat d’Andi Down Sabadell El projecte Relata, per sensibilitzar els petits sobre el món de les discapacitats, supera amb nota la seva prova pilot

Els guanyadors del primer Concurs de Contes sobre la Discapacitat Intel·lectual | (c) Andi Down

Les escoles Nostra Llar, Joanot Alisanda i Claret han participat en la primera edició del Concurs de Contes sobre la Discapacitat Intel·lectual, organitzat per Andi Down Sabadell en el marc del Projecte Relata, una iniciativa inclusiva subvencionada per BBVA CX dins de la cinquena edició del programa Territoris Solidaris. El projecte Relata inclou la realització d’accions de sensibilització adreçades als infants de les escoles de Primària i es completa amb el certamen de contes. La proposta, que s’ha desenvolupat aquest curs com a prova pilot, vol sensibilitzar els més petits sobre l’àmbit de les discapacitats i fomentar diferents mirades, a partir de la imaginació i les pròpies vivències, a la situació que viuen les persones amb diferents discapacitats.

Els participants van prendre part, en primer lloc, en un taller de sensibilització a base de diferents dinàmiques impartit per la psicòloga d’Andi Down i una usuària del centre amb síndrome de Down. Es va realitzar un joc als alumnes sobre les emocions i també se’ls va passar un curtmetratge sobre la Laia i l’Arnau, dos usuaris d’Andi que viuen sols (amb un suport) i dóna visibilitat a les seves rutines diàries i les seves capacitats. Una altra activitat consistia en passar “un text inintel·ligible als nens, que és la sensació que té una persona amb discapacitat intel·lectual quan li dones un text qualsevol, sense adaptar-lo a les seves necessitats”, explica Sílvia Torras, responsable de comunicació a Andi Down. Finalment, els nens van fer un taller de fer collarets de macarrons amb guants de làtex, per poder comprovar la psicomotricitat limitada que pateixen els nois amb altres capacitats.

Un cop realitzat el taller va arribar el moment del concurs de contes. Un total de 120 alumnes, de tercer de Primària de l’escola Claret, cinquè de Primària del Joanot Alisanda i de quart de Primària del Nostra Llar hi han participat. Els contes presentats podien ser de tots els formats possibles: còmics o passatges amb il·lustració i “per donar-los nocions sobre com escriure relats, se’ls van donar  llibres i eines pedagògiques”, indica Torras. Els contes podien fer-se individualment o en grup, però tots havien de complir unes bases: “Hi havia d’aparèixer una persona amb discapacitat i s’havia de parlar de valors com la tolerància i el respecte”, explica Torras.

En tots els contes hi apareixen temes com la discriminació, conflictes amb algun personatge o situacions quotidianes que pateixen els nois amb discapacitat intel·lectual a l’escola, la família, o al carrer, “situacions que s’acaben solucionant parlant i a través del diàleg”, apunta la portaveu d’Andi.  La setmana passada es va realitzar el lliurament de premis a l’Auditori Pere Quart de Sabadell i es van atorgar tres guardons per escola i també un premi general per als tres centres participants.

Els guanyadors del Primer Concurs de Contes sobre la discapacitat intel·lectual van ser:

Escola Nostra Llar

  • 1r Premi. De visita al Zoo (Victor Jurado)
  • 2n Premi. Un dia a la gimnàstica (Uma Reig i Mireia Roé)
  • 3r Premi. Tres amics per un problema (Daniel Marquina, Laia Martínez i Paula Casado)

Escola Joanot Alisanda

  • 1r Premi. L’Àlex un nen diferent (Lucía Alfaro)
  • 2n Premi. A l’escola (Joel Grané)
  • 3r Premi. El robatori de la figura d’or (Núria Morros)

Escola Claret

  • 1r Premi. Nena nova a classe (Irene Asensio)
  • 2n Premi. Un nou amic (Diego Villena)
  • 3r Premi. La meva germana Diana (Clàudia Spotorno)

Els contes són tots molt diferents en format i contingut. Per exemple, Un dia a la gimnàstica és un relat en format còmic, o El robatori de la figura d’or és un relat fantàstic i de ciència ficció. També hi ha contes molt personals que parlen sobre els sentiments dels protagonistes: “Una persona pròxima al protagonista té una discapacitat i el protagonista fa tot el possible perquè el tractin normal”.

Els participants han valorat la primera edició del Projecte Relata molt positivament. “Hem rebut molt bones crítiques per part de l’entitat, de les escoles i la direcció i tots tenim moltes ganes de continuar. L’any que bé el projecte s’inclourà en el programa Ciutat i Escola de l’Ajuntament, això ens facilitarà continuar i tenir més escoles”, explica Torres, per qui el projecte s’ha demostrat com “una bona manera de sensibilitzar sobre la temàtica des de la base, que són els infants”. Amb tots els relats presentats al concurs es farà un recull que els responsables d’Andi volen que serveixi com una “eina pedagògica”. Per això es lliurarà a escoles i institucions.

Leave a Reply

Your email address will not be published.